هاشم زایی در گفت وگو با «ابتکار» از دلایل اقدامات تندروانه افراطیون می گوید برخی تحت تاثیر غیرمستقیم سرویس های اطلاعاتی خارجی عمل می کنند

معصومه معظمی
از آغاز پیروزی انقلاب تا کنون همواره در مقاطع مختلف شاهد تندروی هایی از سوی جریان ها و طیف های سیاسی مختلف بوده‌ایم. گاهی این تندروی‏ها را از طرف دانشجویان خط امامی با بالارفتن از دیوار سفارت آمریکا و به گروگان گرفتن سفرای ایالات متحده شاهدیم. گاهی هم حمله برخی به سفارتخانه های انگلیس و عربستان و به آتش کشیدن ساختمان و لوازم آنها در مقاطع زمانی مختلف، هزینه سیاسی سنگینی به نظام تحمیل می کند. اخیرا نیز با خروج ایالات متحده از برجام، به فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جنگ‌طلب آمریکا، برخی نمایندگانی که تا دیروز برجام را خیانت ظریف و دولت اعتدال به نظام تلقی می کردند، امروز از خروج آمریکا از این توافق به حدی بر می آشوبند که پرچم رسمی یک کشور را که بیش از 60 درصد مردم آن نسبت به این تصمیم ترامپ انتقاد دارند را همراه با توافق نامه‌ای که هنوز 5 کشور امضا کننده آن بر تعهدشان با ایران پایبندند، در پارلمان به آتش می کشند!
اقدام عجولانه و نامعقولی که فضای بین المللی منفی علیه ترامپ را به سمت جمهوری اسلامی معطوف کرده است. این رفتار از سوی نمایندگانی رقم خورد که به گفته عبدالرضا هاشم زایی، نماینده مردم تهران در مجلس، جمع آرای همه آنها به اندازه رای یک نماینده تهران در مجلس نیست ولی توانستند هزینه ای به مردم و کشور وارد کنند که مثل تندروی های گذشته تاوان آن تا سال های آینده روی دوش مردم سنگینی خواهد کرد.
عبدالرضا هاشم‌زایی، سیاستمدار اصلاح طلب و از اعضای حزب کارگزاران سازندگی که نمایندگی مردم تهران در مجلس دهم را بر عهده دارد و پیش از این نماینده مردم فردوس و طبس در دوره دوم بوده است، با انتقاد از تندروی‌هایی که طی سال های آغاز انقلاب تا کنون توسط طیف های مختلف انجام شده و هزینه سنگینی به مردم و نظام تحمیل کرده است با «ابتکار» گفت وگو کرد. آنچه می‌خوانید حاصل این گفت وگو با نماینده فعلی مجلس و مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع مس ایران و... است.


طی دوران مختلف شاهد تندروی هایی از سوی طیف ها و جناح های مختلف هستیم. تندروی هایی که آثار و تبعات منفی زیادی برای جامعه داشته است. به نظر شما چرا از این اتفاقات درس
نمی گیریم و تاریخ تکرار می شود؟
اگر بخواهم با عینک بدبینی به این پرسش پاسخ دهم اینکه در این 38 سال گذشته سرویس‌های امنیتی که همواره فعالیت داشتند و اوایل انقلاب قوی ترین آنها (ک گ ب) بود و بعد از آن سازمان سیا و سرویس های امنیتی انگلیسی بودند، توانستند فضا را به نحوی مدیریت و سازماندهی کنند که برخی افراد به طور غیر مستقیم و بدون اینکه متوجه باشند، کارهایی را انجام دهند که مدنظر آنها بوده است. البته نمی خواهم بگویم که هر فرد تندروعامل مستقیم این سرویس ها بوده، ولی این سرویس ها فضا را به نحوی آماده می‌کردند که در یک فضای سیاسی تصمیمات این چنینی گرفته شود.
مثال های عینی درباره تندروی های مدنظرتان را بفرمایید.
مثلا زمانی که عربستان یکسری شیعیان از جمله شیخ نمر را قصد داشت اعدام کند، یکسری بلندگوهای حامی حقوق بشر علیه حاکمیت عربستان در دنیا فعال شده بودند و در فضای مجازی و رسانه‌ها فضا به ضرر آل سعود بود. ولی با تندروی یک گروه که به سفارت عربستان حمله کردند و ساختمان سفارت خانه را به آتش کشیدند و در واقع به خاک این کشور تعدی کردند، فضا به نفع عربستان و ضرر جمهوری اسلامی رقم خورد. این اقدام تبعات منفی بسیار زیادی برای کشور ما به وجود آورد، تبعاتی که اثراتش همچنان تا سال های آینده هم ادامه دارد. این رفتار پیامدهایی برای کشور ما داشت که هزینه آن را باید مردم بدهند نه آن گروه خاص. این هزینه زمانی به نظام وارد شد که شاخص های تبلیغاتی دنیا از سمت آل سعود به طرف جمهوری اسلامی برگشت چرا که گفتند ایران عرف دیپلماتیک را رعایت نکرده و به سفارت خانه کشوری حمله کرده است.
نکته ای که وجود دارد اینکه برخی این اقدامات را شجاعت می دانند و این افراد را مورد تایید و تشویق قرار می دهند.
متاسفانه شاهد چنین برخوردهایی با هنجار شکنان داخلی هستیم و همانطور که گفتید این رفتار را شجاعت می دانند، در حالی که این حرکات شجاعت نیست و تاکید می کنم هزینه‌ کردن از جیب مردم نه سخاوت است نه شجاعت و جمهوری اسلامی همچنان درحال هزینه دادن برای رفتار غیر عقلانی برخی است که بعد از حمله به سفارت انگلیس به سفارت عربستان حمله کردند. البته تا جایی که من می دانم نیت جمهوری اسلامی این بوده است که کشورهای اسلامی منطقه متحد باشند و قرار نبوده است به این شکل ما در این دعواها وارد شویم و بهانه های واهی دست دشمنان بدهیم.
گذشته از این موضوعات، اخیرا شاهد تندروی برخی نمایندگان در پارلمان درباره پرچم آمریکا و برجام بودیم، نظر شما درباره این رفتار چیست؟
رئیس ایالات متحده آمریکا فردی مشکل دار است که طی یک سال گذشته نشان داده تعادل روانی ندارد و تصمیمات و رفتارش قابل پیش بینی نیست. طبق تاکیدات خودش هم هفته گذشته این تهدیدات را عملی کرد و از برجام خارج شد. ولی با وجود اینکه تندروهای داخلی از برجام انتقادات شدیدی داشتند و آن را مخالف منافع ملی ما می دانستند و معتقد بودند جمهوری اسلامی درمورد برجام کوتاه آمده است، شرایط را به نفع 1+5 می دانستند ولی ترامپ از برجام خارج شد. پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام هم اولین کسی که به ترامپ تبریک گفت، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود. این سوال در افکار عمومی مطرح می شود برجامی که در داخل کشور تا این حد درباره آن مخالفت می کردند اگر به ضرر ایران و نفع آمریکا بوده است؛ چرا آمریکا از آن خارج شده و عربستان که رقیب ما در منطقه است تا این حد از خروج آمریکا از برجام خوشحال است؟!
بنابراین در حال حاضر هم سران حاکمیت و نظام درباره برجام تصمیم گرفتند که اگر سایر اعضای این توافق بین المللی به تعهدشان عمل کنند در برجام بمانیم. این تصمیم نظام و حاکمیت است و تصمیم ظریف و دولت به تنهایی نیست. ولی دیده می شود که در مجلس ایران این توافق نامه بین المللی و پرچم ایالات متحده آتش زده می شود. سوال اینجاست که مگر 80 میلیون نفر به این نمایندگان رای داده اند که دست به چنین اقدامی زدند و این معاهده و این پرچم را به آتش می‌کشند؟
تاکید می کنم که این رفتار هم از طرف این نمایندگان شجاعت نیست. این هنر نیست که از جیب کشور و مردم هزینه کنیم. بلندگوهایی که اکثرا ترامپ را زیر سوال برده بودند و 5 عضو باقیمانده در برجام قول داده بودند از ما حمایت کنند، با این رفتار تندروهای داخلی نگاهشان معطوف به ما شد و به طور جدی نسبت به این اقدامی که در پارلمان ما اتفاق افتاد و از طریق صداوسیما نمایش داده شد، همه نگاه ها را علیه ما برگرداند.
آیا از قبل مطلع بودید که قرار است چنین رفتاری انجام شود؟
نه. همه از این موضوع شوکه شدیم و کسی خبر نداشت. پارلمان یک هیات رئیسه دارد که درباره رفتاری که منافع ملی ما را به خطر می اندازد، باید هیات رئیسه تصمیم بگیرد. نمی شود 4 نفر در مجلس 290 نفری مدعی مجلس شوند و دست به اقدامی بزنند که به پای همه 290 نفر نوشته شود. حتی اگر اکثریت در مجلس موافق یک اقدام باشند، باید در صحن مجلس به رای گذاشته شود و رئیس مجلس به نمایندگان اعلام کند که قرار است چنین کاری انجام دهیم و اگر اکثریت نمایندگان مجلس به آن اقدام رای دادند به صورت رسمی در پارلمان اجرا شود در غیر این صورت اقدامی غیر قانونی است.
در گذشته هم شاهد چنین رفتارهای تندروانه ای بوده ایم برخی اولین نمونه این رفتار ها را اشغال سفارت آمریکا می دانند و همه تضادهای ایران و آمریکا را حاصل آن رویداد ارزیابی می کنند
به نظر من زمانی که انقلاب شد و دانشجویان خط امامی سفارت آمریکا را تسخیر کردند، باید دیپلمات ها بعد از اینکه بیانیه دانشجویان قرائت شد از کشور اخراج می شدند و به کشورشان برگردانده می شدند تا اینهمه خسارت طی این سال ها متوجه کشورمان نمی شد. چیزی که در دنیا وجود دارد و لازمه دموکراسی است؛ اینکه اقلیت قبول می کند که اقلیت است در حالی که در کشور ما صدای اقلیتی خاص همیشه بلند تر از اکثریت بوده است.
درباره این اتفاق اخیر اگر بخواهیم رای همه افرادی که این رفتار را در مجلس انجام دادند روی هم جمع کنیم، به اندازه رای یک نماینده تهران در مجلس رای ندارند و معلوم است که حق ندارند از طرف همه مردم چنین هزینه ای به کشور تحمیل کنند.
مجلس 290 نماینده دارد و حتی اگر قرار باشد به صورت سمبلیک اقدامی به نفع منافع ملی در مجلس انجام شود هم باید این کار به رای گذاشته شود و به تایید اکثریت نمایندگان برسد. من به عنوان یک نماینده و عضو مجلس اجازه نمی دهم کسی به نام من در پارلمان کاری انجام دهد که با آن موافق نیستم. بحثی که مردم با ما دارند و اکثریت نمایندگان تاکید دارند این است که کسی موافق این رفتار نبوده است.
چرا جلوی این رفتارهای تندروانه که خسارت سنگینی به کشور وارد می کند، چه در مجلس و چه خارج از مجلس گرفته نمی‌شود؟
من اعتقاد دارم که رئیس مجلس باید جلوی این اقدام را می گرفت. حتی درسایر مواردی که این اقدامات را شاهد بودیم متاسفانه هیچ برخورد قاطعی با این افراد صورت نگرفته است. حتی شاهد محاکمه جدی و علنی افرادی که به سفارت انگلیس و عربستان حمله کرده اند هم نبودیم. واقعا نمی دانم این افراد سفارشی کار، به چه قدرتی وصل هستند که با وجود چنین کارهایی هیچ برخوردی با آنها نمی شود.
برخی آنها را گروه‌های خودسر می دانند آیا این لفظ «خودسر» را قبول دارید؟
خیر. به هیچ وجه این افراد را خودسر نمی دانم. من نیروی اول انقلابم و این موضوعات را خوب می دانم. هنوز انقلاب پیروز نشده بود که من از کمیته انقلاب مسئولیت گرفته بودم. پس همه این مسائل و زیر و بم اتفاقات را می دانم و در جریان هستم. تاکید دارم که این رفتارها نه خودجوش است و نه خودسر بلکه رفتارهایی سازماندهی شده است که هر چند وقت یک بار به شکل و طریقی در جایی اتفاق می افتد.
سایر اخبار این روزنامه
ظریف در نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد: آمریکا مسئول نقض برجام بوده و باید خسارت‌های «ابتکار» از اهداف استفاده از دستگاه اسکن عنبیه برای شناسایی معتادان متجاهر گزارش می دهد «ابتکار » از نتایج موضع گیری های متناقض از تریبون های رسمی درباره شرایط برجام را بررسی می کند هاشم زایی در گفت وگو با «ابتکار» از دلایل اقدامات تندروانه افراطیون می گوید برخی تحت تاثیر غیرمستقیم سرویس های اطلاعاتی خارجی عمل می کنند جلال‌خوش‌چهره شلتاق اسرائیل زیر چتر واشنگتن احمد نقیب زاده در گفت‌وگو با «ابتکار»: راهکارهای جامعه مدنی، مسالمت آمیز و صلح جویانه است «ابتکار» ظرفیت تبادلات تجاری ایران و کشورهای همسایه را بررسی کرد تجارت با همسایگان راهگشای اقتصاد ایران سفارت آمریکا در بیت المقدس در خونین‌ترین روز فلسطینی‌ها افتتاح شد روز تلخ قدس رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش: کسی به ناحق با ما وارد جنگ شود، پاسخ پشیمان‌کننده‌ای خواهیم داد رئیس مجلس در اجلاس اضطراری فلسطین اقدام آمریکا در انتقال سفارت تل‌آویو و مساله‌ هسته‌ای ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند